A budapesti közlekedésről a mindennapokban

A budai fonódó villamoshálózat - kezdetektől a villamosok megindulásáig + problémák

2018. március 24. - Farkas Bence Máté

2014. őszén sok budai (főleg II., III., és XI. kerületi) lakos számára felcsillanni látszott egy reménysugár, ugyanis lehetőség nyílt az óbudai 17-es villamost összekötni a budai rakparton, illetve a Széll Kálmán téren közlekedő villamossal! De haladjuk szép sorjában, kezdjük az előzményekkel!

Aki csak egyszer is végig autózott, vagy végig villamosozott a Bécsi úton, a Frankel Leó utcában vagy a Vidra utcában, az pontosan tudja, hogy a villamos megszűnése előtti 1-2 évben már sem autóval, sem villamossal nem lehetett normál körülmények között közlekedni az említett útvonalon, mert ha az ember autóval  járt erre, akkor nem mehetett 5-10 km/h-nál gyorsabban, mert a kegyetlen állapotban lévő kockaköves út szétroncsolta az autót, de ez a helyzet villamossal sem volt sokkal jobb, hiszen a villamos is kb. csak ennyivel ment, hiszen az meg majdnem leesett a vágányról.

De a villamos mellett rendkívül fontos szerepe volt a párhuzamos buszhálózatnak is. A környék legfontosabb (és legjobb) buszjárata a 86-os volt, mely Óbuda, Bogdáni úttól indulva adott metrókapcsolatot a Pacsirtamező és a Lajos utca térségének, illetve még emellett egy gyors, átszállásmentes kapcsolatot adott Óbuda és Újbuda között, mivel az autóbusz Óbuda, Bogdáni úttól egész Budát átszelve Újbuda, Függetlenségi Parkig közlekedett. Természetesen ezt a járatot is ki kellett irtani a fonódó megindulásával! A döntés azonban rengeteg budai lakosnak nagyon nem tetszik, hiszen ezzel a busszal 30-35 perc alatt az ember Óbudáról már Újbudán volt, ezért rengeteg budai lakos örömmel használta ezt a járatot.

Az új fonódó villamoshálózat kivitelezése 2014. tavaszán kezdődött meg, ezért az óbudai 17-es villamos 2014. április 14-én közlekedett utoljára a Bécsi út/Vörösvári út és a Margit híd, budai hídfő között. A villamos pótlására 17-es jelzéssel buszok indultak a Szent Gellért tér M és a Bécsi út/Vörösvári út között

A fejlesztés célja, hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot alkossanak és új, átszállásmentes kapcsolat jöjjön létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között.

2015. december 23: Lezárult a budai fonódó villamoshálózat műszaki átadás-átvétele, így ekkortól zajlott az új vonalakon közlekedő villamosok járművezetőinek oktatása. Új villamospálya épült a 17-es villamos korábbi Margit hídi, illetve a 19-es és a 41-es vonal Batthyány téri végállomása között egy közbenső megállóval a Bem téren. A Margit híd alatt – ahol jelentős a közúti forgalom – a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak. Így csak egy közúti sávot foglalnak el, ráadásul mozgóalkatrészes váltókat sem kellett beépíteni. A váltakozó irányú villamosforgalmat vasúti jelző és közúti jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a villamospálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad.

2016. január 16: Végre átadták a budai fonódó villamoshálózatot! Így a budai villamosvonalak több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak, az észak- és a dél-budai területek között átszállásmentes villamoshálózat jött létre. Az óbudai 17-es villamos útvonala a Bécsi úttól meghosszabbodott a Széll Kálmán téren keresztül az Alkotás utca és a Fehérvári út felé, és egészen a Savoya Parkig közlekedik. A Bécsi úton jár a továbbiakban a Batthyány tértől meghosszabbított 19-es és 41-es villamos is. Az 56-os villamos – mely 2008-ig közlekedett – újraindult a korábbi útvonalán, a Városház tér és Hűvösvölgy között közlekedik a Krisztinavároson keresztül. 56A jelzéssel hétköznap napközben, késő este és hétvégén az 56-os villamos helyett Hűvösvölgytől a Móricz Zsigmond körtérig közlekednek a villamosok. Változatlan útvonalon közlekednek a kiskörúti villamosok. A fonódó villamoshálózat 17-es és 19-es, az új pályaszakaszokon közlekedő járatain új CAF villamosok is közlekednek, melyek légkondicionáltak, alacsonypadlós kialakításúak és egyterűek, ezért a mozgásukban korlátozottak, az idősek és a babakocsival közlekedők is akadálymentesen és kényelmesen használhatják. 

A villamoshálózat mellett gyökeresen megváltozott a buszhálózat is Budán: A 86-os buszt az új 109-es busz váltotta fel Óbuda és a Batthyány tér között. Óbuda és a Kolosy tér között a meghosszabbított 111-es busszal is lehet utazni, így a budai fonódó villamosok által nem érintett óbudai területekről sűrű eljutási lehetőség van a villamosokhoz. A Pacsirtamező utcán közlekedő buszok és a fonódó villamosok között mindkét irányban a Kolosy téren ajánlott átszállni. A 160-as, a 260-as és a 260A buszjárat a külső végállomásától az Óbudai rendelőintézetig közlekedik, belső szakaszukon villamossal lehet utazni. A Bécsi úton közlekedő buszok és a fonódó villamosok között a Bécsi út / Vörösvári út csomópontnál javasolt átszállni.

1 év elteltével aztán jöttek szép sorjában a problémák! Most beszéljük a három legfontosabbról!

Az első (és legfontosabb) a dugó! Ennek következtében a fonódó járatok a III. illetve a II. kerületi szakaszokon illetve a Vörösvári úti végállomásnál 10-15 perces késést szedtek össze. Emiatt a járatokat elkezdték "torlódó villamosnak" csúfolni. A késés nemcsak azért nagy probléma, mert az utasok tovább zötykölődnek, hanem mert ha itt késik a villamos, akkor gyakorlatilag egész Budán késnek a járatok, hiszen minden-mindenhez kapcsolódik.

A probléma orvosolására a Közlekedő Tömeg civil szervezet egy javaslatcsomagot dolgozott ki, melynek lényege röviden az, hogy a Bécsi úton és a Frankel Leó utcában déli irányban a villamosok mellett kizárólag a 9-es valamint 109-es buszok közlekedhetnének, az Árpád fejedelem útján pedig megszüntetnék az autóbuszsávot.

A második rettentő nagy probléma a hosszú útvonal, és az emiatt borzalmas hosszú menetidő. A 17-es villamos jelenleg a két végállomás közötti távot 50-55 perc alatt teszi meg. Ez önmagában nem is nagy gond, hiszen a villamosnak majdnem Buda északi végéből (Bécsi út/Vörösvári úttól) kell eljutnia a Budafok határában lévő Savoya Parkig. De a legnagyobb gond ezzel kapcsolatban, hogy ez a menetidő sajnos tovább nő, mivel a Széll Kálmán téren (de rosszabb esetben máshol is) a villamosok határozatlan ideig várakoznak a menetrend betartása érdekében. Ez igencsak növeli a menetidőt Észak- és Dél-Buda között, így a legtöbben inkább a budai rakparton közlekedő 19-es és 41-es járatokat választják, hiszen ezek hosszabb várakozás nélkül közlekednek.

A harmadik probléma a műszaki okok, vagy balesetek miatti villamospótlás megoldása. Természetes mint mindenhol máshol, itt is történnek néha balesetek. Ezzel nincs is semmi gond, a villamosok pótlásának megszervezésével viszont annál inkább! Ha történik egy baleset a fonódó villamos II. kerületi szakaszán (tehát a Szent Lukács Gyógyfürdő és a Kolosy tér közötti szakaszon bárhol), akkor a járatok általában déli irányból a Szent Lukács Gyógyfürdőig, a Bécsi út/Vörösvári út felől pedig a Katinyi mártírok parkjáig közlekednek (ennek az utóbbi szakasznak tulajdonképpen semmi értelmes nincs). A kimaradó szakaszon a Budapesti Közlekedési Központ a 109-es buszt szokta ajánlani, csakhogy ezzel annyi az apró probléma, hogy ez a járat hétvégén szólóbuszokkal közlekedik, így ha hétvégén történik a villamosnál baleset, akkor az utasoknak egy szólóbuszon kell nyomorogniuk. Ezzel kapcsolatban sokakban merült fel egy kérdés, mégpedig MIÉRT KELLETT MEGSZÜNTETNI A 86-OS BUSZJÁRATOT? A baleset miatti nyomorgáson csak az tudna segíteni, hogy a 109-es buszt üzemzavar esetére megsűrítik, illetve próbálnak erre a rövid időre csuklós buszokat szerválni valahonnan (tudom, hogy ez a mutatvány baromi nehéz).

Remélem, hogy a felsorolt problémákra valamiféle megoldást fognak találni!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestikozlekedesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr7213775832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Punxsutawney Mormota 2018.03.24. 20:08:53

Ha összefonják a felcsúti kisvasúttal, akkor egy csapásra megoldódik minden gond.

Vén motoros 2018.03.24. 20:27:31

Miért kell ilyen destruktív, trollkodó mejegyzésekkel illetni egy fontos problémát taglaló cikket? Én a Móricz Zsigmond körtérnél élek, nekem a fonódó villamos egy áldás! Éppen emiatt felvetek egy másik súlyos gondot: a villamospálya egyes szakaszai nem bírnak el ennyi villamost! Nem súlyban, hanem egyszerűen nem férnek el egymás mögött! A Fehérvári úton túl gyakran lehet látni, hogy a Móricz Zsigmond körtéri villamos megállóban benn áll egy villamos, előtte, a Váli uti iskola előtt egy másik várakozik, mögötte, az SZTK előtt a második villamos áll sorban, a Piacnál éppen indulni készül a harmadik, de már a negyedik is szeretne beállni a Piac előtti megállóba. A villamosok szó szerint egymást érik, emiatt a körténél az autók nem tudnak balra 180 fokban visszafordulni, mert a sorbanálló villamosok fizikailag elállják a visszaforduló útpályát. Itt csak az segítene, ha 10-15 közlekedési jelszőlámpát számítógéppel összehangolnának, valamilyen ÖNTANULÓ algoritmussal, nem fixen kitalált programokkal.

fidesz maszop dk egykutya 2018.03.24. 21:25:48

A külső bécsi útig való hosszabítás is amit mostanra ígértek, már 20 vagy 22 utánra csúszott...

Dezsike 2018.03.24. 22:45:10

Az egyik legnagyobb baj, hogy a 17-es rá van eresztve a 4-6-os vonalára, így azt nem lehet sűríteni, pedig csúcsidőben kéne. Ráadásul ha a 17-es egy lámpányit késik, feltartja a 4-6-ost, vagy ő vár még egy lámpát.

Európai téridő 2018.03.24. 22:53:45

A körtéri villamos végállomás kapacitásának bővítésére számtalanszor lett volna alkalom, a BKV mégsem alakította át a vágányokat ily módon. Pedig ott az 56/A és a 61-es is megfordul. A Bécsi úti végállomásnál a Bécsi útról a Vörösvári útra átvezető villamosvágányt már most is használják visszafogásra, csak a Futár kijelzőn nem jelzik korrekten ezt a megoldást.

Maga Lenin 2018.03.25. 01:15:50

Hát naponta járok ezekkel, és a fele se igaz a leírtaknak. Egy ideje a Frankel Leó úton a Komjádi és a Margit híd közötti forgalmat majdnem teljesen megszüntették. Ott nincs már késés. Általában percre pontosan jön a reggeli meg a délutáni villamosom is. Meg emiatt van idő állásra a Batyin, ha mégis feltartja a sok autó a Kolosyn a villamost. Az sem igaz hogy a 17-essel szemben választanák a másik kettőt. Ugyan rohadt idegesítő hogy az a Moszkván áll sokszor perceket, de majdnem mindig tele van a munkaidő utáni időszakban, a 19-41 meg csak néha, sőt, néha egész szellős.
A 86 megszüntetése a Budafoki úton nagy szívatás, csak a 133E maradt továbbmenni délre, ha nem jó a Fehérvári út valakinek.
Ezzel együtt a buszok áthelyezése az Árpád f. útjáról jó lenne.

MEDVE1978 2018.03.25. 08:50:12

Belső bécsi úton védeni kellene a villamosforgalmat, ha tényleg vannak dugók. Én kora reggel és este hét körül szoktam a Margit-híd budai felé járni, akkor nincs dugó.... Az eredeti elképzelés is az volt, hogy a Bécsi úton nem lesz átmenőforgalom, azonban Tarlós egy populistább pillanatában megszüntette a tiltást a személyautókra.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2018.03.25. 10:28:58

Ez a projekt akkor lenn egy sikertörténet, ha északon a Pacsirtamezőhöz is hozzá mertek volna nyúlni, délen meg megépítették volna a Műegyetem rakparti ágat.

Jelen állapotában megint csak a fos lett kozmetikázva.

Biztosan jobb, mint volt, csakhát egy félmegoldás lkészült.

Az óbudai hosszabbításnál is az eddig általam megismert elképzelések nem viszik a villamost a vasút mellé, hanem egy kis 2-300 méteres sétát iktatnak be az átszállóknak.

Sok-sok félmegoldás.

KissGecihuszár 2018.03.25. 11:38:31

"miért kellett megszűntetni a 86-os buszjáratot?" Tette fel kissé (nagyon) bugyuta kérdését a szerző. Nos, többek közt azért, mert még a nálunk fényévekkel gazdagabb országok, mint pl. Ausztria, Svejc, NSZK, usw. dettó gazdag városai sem engedik meg maguknak azt a nettó luxust, hogy felszíni kötöttpályás közlekedéssel egyidejűleg még gumikerekes kapacitást ,azaz a konkrét esetben dieselbuszt tartsanak fenn csak azért, mert mivan ha esetleg baleset és/vagy műszaki hiba keletkezik az adott kötöttpályás viszonylat egyik netán másik résztvevőjénél és ezért irgum&burgum lesz. A 86-os viszonylatra erektálók egyik brutál nevetséges indoka a fennmaradás mellett, hogy most nem lehet átszállás nélkül eljutni a Függetlenségi parktól Óbudáig (ez megvan?!), hanem jújj, aki a Zsombolyainál száll fel, annak át kell szállni a 19-es villingerre a Kosztolányin, vagy ha az épp a szeme előtt húz el, miközben az ő busza épp a pirosnál áll a Kosztolányin, nos ez esetben tovább KELL buszozni az Alleig, s ott tud átszállni vagy a 17-re, vagy a 41-esre, jééézussmááárrria, de bóóóórzasztóóó! Mivel jómagam kb 1/4 százada foglalkozom közösségi közlekedéssel (is), ezért majd kiugrottam a bőrömből a boldogságtól, amikor kb. 15 évvel ezelőtt elindult a budai fonódó projekt, mert már akkor teljesen világos volt, hogy a jövő minden nagyvárosban a gyors, nagy befogadóképességű, a környezetet nem szennyező villamosoké. Nem véletlen, hogy a világ minden ép eszű országában egyre&másra fejlesztik a villinger közlekedést, melyet lehetőleg a közúti forgalomtól elszeparáltan építenek ki. Sajnos, a fonódó esetében elkövették azt a súlyos hibát, hogy a Bécsi útról -legalább az Óbuda-újlaki részen- nem tiltották ki az átmenő gépkocsi forgalmat, nyilván úgy, hogy egyidejűleg a Lajos u-ban megszüntették volna a buszközlekedést, a buszsávot. A 109-es, 111-es gond nélkül tudna az Amfiteátrumnál a Pacsirtamező felé és vissza is a Bécsi útra haladni, ezért tök felesleges a Lajos u-ban fenntartani a buszos kapacitást.
Nekem pl. ugyanígy régi mániám a 32-es busz átpakolása a Róna u-ra, hiszen a Nagy Lajos királyné úton minden igényt kielégítő villinger kapacitás áll a tisztelt utazóközönség részére, ráadásul a 32-es szinte permanensen ácsingózik a dugókban, ezért menetideje kalkulálhatatlan. Tudom, hogy már kész tervek vannak a 3-as villingernek a Szegedi út irányába történő tovább építése ügyében, de az legjobb tudomásom szerint 5 éven belül nem fog megvalósulni. Márpedig kívánatos lenne a Róna u teljes hosszán, tehát egészen a Kerepesi útig tömköz kapacitást kiépíteni,így ha a 32-es ott közlekedne, minden irányból könnyen elérhető lenne pl. az Uzsoki kórház, nem beszélve arról, hogy az Őrs felé közlekedő 32-ről már a Pillangó u- i állomáson át lehetne szállni az M2-re. Árpád híd irányban viszont kívánatosabb lenne, mivel a 32-es a Sugár "melletti" megállóban is megáll -ha a 32-es a Bánki Donát u-n át érné el a Róna utcát. Természetesen ebben az esetben a Bánki Donát végig védett út lenne, amennyiben ott fekvő rendőrök vannak, azokat ha nem is annulálnák, de alacsonypadlós busz baráttá kell őket átépíteni. Tehát a lényeg: ahol van elegendő kötöttpályás kapacitás, ott ne legyen mellé gumikerekes, mert a Nagykörúton se sírjuk vissza a 12, 12A, piros 12-es járatokat, illetve azok 3 számjegyűsítetté átvedlődött reinkarnációit.

Csaba121 2018.03.25. 12:24:06

1.: A 109-es buszt a 4-es metróig kéne elvezetni, azaz a Gellért térig.

2.: A 41-es villamost elég lenne a Batthyány térig közlekedtetni, ahogy régen volt; a kihúzó vágányt, amin várna a villamos az indulásáig, simán meg lehetne még most is építeni a Vitéz utcában, ez az utca olyan széles, hogy még egy repülő is elférne ott!

KissGecihuszár 2018.03.25. 18:21:43

@Vén motoros: sajnos, ez a néha egymás seggében a különböző viszonylatok, majd esetleg hosszú percekig semmi pont azért van, mert egyrészt a centrum irányában a Fehérvári úti lámpák gyakran akkor váltanak 1-1 kereszteződésben pirosra, amikor a megállóban tartózkodó villinger már ajtót zárt és épp indulna tova, másrészt pedig a különböző -a cikkben is kellő részletességgel taglalt, tehát elsősorban a Frankel Leofrász és/vagy a Bécsi út Újlaki szakaszára jellemző autós k.osz okozta totális "elesés", minek következtében azok a villingerek is szívnak, melyek amúgy nem a fonódó részét képezik. Pl. a Margit krt-n a 4-6 os, a Moszkva-Krisztina-Déli közös szakaszon az 59-es, 61-es, de ugyanígy a Gellért tér-Mópicz-Fehérvári szakaszon a 47-49-es. Ez van, 2 év után már látni kéne, hol kell feltétlen finomhangolni, hol kell(ene) beavatkozni, akár olyan ú.n. bejelntkezős jelzőlámpákkal , melyek azt segítenék elő, hogy a Fehérvárin, ill a Frankelen, Bécsin 1-1 szerelvény MINDEN esetben el tudja hagyni a megállót, miután az ajtókat zárta a vezető és ne kelljen akár 1.5 percet is kényszerűen várakoznia a megállóban,mire újra "zöldet" kap. Lehet ezt jól is csinálni, mint pl. itt Németországban, ahol addig az autók nem kapnak zöldet, ameddig a villinger el nem hagyta a megállót és passz!

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2018.04.01. 08:30:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az aranyvölgyi megállót már a vasút átépítésekor elcsdszték, eltolták vagy 300 méterrel az út mellől a semmi közepébe.