Jelen és jövő: Problémák és fejlesztési lehetőségek a budai villamoshálzaton

2 éve (2016. január 16-án) gyökeresen változott meg a budai oldal villamosközlekedése, mivel beindult a budai fonódó villamoshálózat. Ez gyakorlatilag új alapokra helyezte a villamosközlekedést Budán. De ezenkívül volna mit fejleszteni Budán (főleg a déli részen), mivel vannak itt problémák szép számmal. Nézzük sorjában, mik is lennének ezek!

1. A Fehérvári úti villamosvonalon 2016. nyarán átépítették a villamosmegállókat, felújították a villamospályát az Andor utcánál, átépítették az Albertfalva, kitérőt illetve a Budafok kocsiszín átépítéséhez kapcsolódva átépítették a forgalmi vágányokat a kocsiszín környékén is. Azonban a kitérőnél végrehajtott átépítés nem sikerült tökélesre, ugyanis a villamosok elkezdtek csikorogni, és szimfonikus zenekart megszégyenítő módon tértek át az út közepéről a szélére, illetve fordítva. Ez a hét minden napján hajnali 4 órától éjfélig így történt. Megkeresték többen, többször is a Budapesti Közlekedési Központot, akik válaszukban azt ígérték, hogy 2017-ben beépítenek ide automata sínkenőket. Nos, sem akkor, sem azóta nem történt meg! A megoldás erre természetes kizárólag egy újabb lezárás lenne, amelynek során beépítenének ide egy állandó, automata sínkenőt, mely éjjel-nappal "dolgozna". 

2. Maradva a Fehérvári úton, egy kicsivel kijjebb az előző problémától, máris újabb probléma adódik: mégpedig egy vizzsák a Kondorosi út és az Albertfalva utca között kb. félúton. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a csapadékos időjárás miatt a víz alámosta a töltést. A pályahiba következtében a Fehérvári úton mindkét irányban a villamosok részére 20 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be.

3.  Az 1-es villamos Etele út/Fehérvári útig való meghosszabbításának részeként  átépítették az Etele út/Fehérvári út csomópontban lévő villamosmegállót, viszont később derült fény, hogy nem lett teljesen tökéletes, ugyanis az esőbeálló mindkét irányba egy helyre, azaz a belváros irányú peronhoz került. Ez igencsak rossz helyre került, hiszen ha beérkezik egy villamos Budafok felől, akkor a leszálló utasok nem tudják elhagyni a megállót a felszállók miatt, hiszen az esőbeálló miatt nincs elég hely. No meg a másik probléma a megálló hosszúsága: gyakorlatilag a megálló eleje a Hengermalom út/Etele út csomópontban, míg a vége a Mérnök utca/Lecke utca csomópontban van. Ebből adódik az, hogy ha az ember a belváros felé igyekszik, és a villamost az Etele/Hengermalom csomópontban szabad jelzésre várva látja meg, akkor biztos, hogy nem éri el azt.

4. A Fehérvári út mellett bajok vannak a Bartók Béla út külső részén is: a Móricz Zsigmond körtértől kifelé több helyen nagyobb darabok hiányoznak a sínek mellől, de a legsúlyosabb probléma minden bizonnyal a Bartók Béla út végén az Etele tér felé kanyarodó ívben van, ugyanis itt az utóbbi időben már csak 5 km/h-val ment a villamos. A probléma orvosolására április 9., hétfő üzemkezdettől április 29., vasárnap üzemzárásig lezárják ezt a szakaszt a Csóka utca és az Etele tér között, ezért a villamosok csak a Csóka utcáig fognak közlekedni.

screenshot-2018-3-30_google_maps.png

Ennyit a jelenből, nézzük milyen hálózati fejlesztéseket lehetne a budai térségben véghez vinni!

1. Fejleszteném a hűvösvölgyi hálózatot a következőképpen: az 56-56A-61-es járatok mellett bevonnám a közlekedésben 59-es villamost is, mely így a Márton Áron tértől a Széll Kálmán tér érintésével Hűvösvölgyig közlekedne.  A járat hétköznap 10, hétvégén 15 percenként közlekedne. Ezáltal a reggeli sűrítő 59B járat megszüntethető lenne. Ettől függetlenül hajnalban és késő este az 59A változatlanul járna a Márton Áron tér és a Széll Kálmán tér M között.

2. Fejleszteném a villamoshálózatot Dél-Budán is kétféleképpen: meghosszabbodna az 56A villamos a külső Bartók Béla úton át Kelenföld vasútállomás M-ig, a 61-es pedig a Fehérvári úton át a Városház térre. A villamosok meghosszabbításának fő oka a Fehérvári úton lévő Móricz Zsigmond körtéri megálló túlterheltségének csillapítása lenne, mivel itt szinte minden nap napközben dugó van a villamosforgalomban, mivel az Alkotás utca és a Krisztinaváros felől a 61-es és 56A villamosok egyszerre futnak be ide, és a visszafogásnál feltartják a Fehérvári úton továbbközlekedő villamosokat. A 61-es villamos csúcsidőn kívül és hétvégén, az 56A pedig kizárólag hétvégén közlekedne a leírt meghosszabbítás szerint. A meghosszabbított villamosok üzemidejének egyik oka, hogy csúcsidőben a Fehérvári úton a 47-es mellett az 56-os közlekedik, és ha még ráeresztjük mellé a 61-est is, akkor egyrészt túl sűrű lesz a követés a körtértől kifelé (mert ugye még ott van a 17-es és a 41-es is), másrészt pedig a Városház téri végállomás sem bírná a terhelést. Az 56A esetében szintén ez lenne a gond, vagyis az Etele tér szintén nem bírná a terhelést. A villamosok járatsűrűsége pedig a következő lehetne: a 61-es csúcsidőn kívül 7-8 percenként, hétvégén pedig 15 percenként járna, mivel így a 47-essel együtt a közös követés csúcsidőn kívül 4, hétvégén 8 perc lenne a Városház tér felé. Az 56A villamos esetében pedig a villamosok hétvégén 15 percenként indulnának, így a közös szakaszon (Szent Gellért tér M - Kelenföld vasútállomás M között) 5 percenként lehetne villamosra szállni az Etele tér felé.

A villamoshálózat fejlesztése mellett szükséges az infrastruktúra némi átalakítása is. Ez legfőképp a Városház teret és az Etele teret érinti. Előbbi helyen kisebb, utóbbi helyen viszont komolyabb, hosszabb ideig tartó átépítés válna szükségessé. Na de nézzük, hogy mik is lennének ezek pontosan!

Nézzük először a Városház teret: itt legfőképp az egyszerű vágánykapcsolat kettőssé alakítására lenne szükség, mert így tudna a leghatékonyabban növekedni a végállomás kapacitása. Ezzel az aprócska átépítéssel az utascsere is hatékonyabbá válhat, ugyanis az utasok egyből 4 helyen tudnának villamosra szállni: a jelenlegi felszállóhelyen, vele szemben a leszállóhelyen, a posta előtt illetve a postával szemben. A jelenlegi kihúzóvágány pedig műszaki tárolóhelyként lenne használható, mivel itt minimum 2 villamos elfér.

Na de az Etele tér korántsem ilyen egyszerű eset: itt az segítene a leginkább, ha visszaállítanák az 1990. előtti vágányhálózatot, vagyis újra villamos járna a Somogyi úton és az Etele téren, olyan módon, hogy a villamos tárolóhelye  a Somogyi úton lenne, így itt két vágány szükséges (egyik a tárolóvágány, másik a forgalmi vágány), az Etele téren és a Vasút utcában elég lenne csak egy vágány. Az Etele téren annyit kéne módosítani, hogy a park felőli oldalon megszüntetni a parkolást. A villamosok le- és felszállóhelye ezen a szakaszon lenne, mivel ide akár 3-4 villamos is befér egymás mögé. Ezek a villamosok menetrend szerint folyamatosan hagynák el a végállomást.

Röviden ennyit a jelen és a jövő budai villamoshálózatáról!