Ugyan ez a blog legfőképp a budapesti közlekedésről szól, de mivel 2014. tavaszáig az agglomerációs közlekedés a BKK-hoz tartozott, ezért említést kell tennünk Budaörs és Törökbálint közlekedéséről. Míg Törökbálint buszközlekedése többször is gyökeresen megváltozott, addig Budaörsön nem túlságosan sokszor javítgattak a buszhálózaton. A törökbálinti módosítgatások már egy idő után már követhetetlenné váltak. Emellett pedig az egyik változtatás után csőstül áradtak a problémák az itteni buszhálózattal kapcsolatban. Nézzük sorban a változásokat és a problémákat időrendben!
Ezen a területen az első, gyökeres változást az M4-es metró beindítása hozta 2014. márciusának végén. Ekkor mind a budaörsi, mind pedig a törökbálinti hálózat gyökeresen átrajzolódott: Budaörsről és Törökbálintról továbbra is egy átszállással lehet eljutni a belvárosba a 7-es járatcsalád helyett az új M4-es metróval gyorsabban. Ezentúl a nyugati agglomerációból érkező autóbuszok döntő többsége ugyanis Kelenföld vasútállomásig jár. Budaörs felől a jelenlegihez képest kisebb kapacitással ugyan, de továbbra is van átszállásmentes kapcsolat a Móricz Zsigmond körtérre (240-es busz), és új járatot is indítottak 140-es számjelzéssel a Széll Kálmán térre.
Az újabb változás 2015. augusztus 31-én érkezett.
A 88-as, a 188E és a 272-es járatok elővárosi (külső) végállomásuk felől csak Kelenföld vasútállomás M végállomásig közlekednek, és onnan indulnak.
A 240E buszt az új 240-es járat váltja fel, mely csúcsidőszakban sűrűbben, 8-10 helyett 7-8 percenként indul. Üzemideje a 240E járat jelenlegi üzemidejéhez képest szűkebb. Ebben az időszakban minden budaörsi járat Kelenföld vasútállomástól indul. Új járat indul 173-as jelzéssel Kelenföld vasútállomás M és Törökbálint között, mely a 172-es és 272-es járattal együtt körjáratként közlekedik Törökbálinton belül. Az Újligeti lakótelephez betérő 172-es busz 172B jelzést kap. Budaörs, benzinkútnál a 272-es busz helyett a jövőben a 172-es, a 172B és a 173-as busz áll meg. A 172-es és a 172B busz az óramutató járása szerint járja körbe a várost, míg a 88-as és a 173-as busz az óramutató járásával ellentétesen. A 272-es busz jelenlegi útvonalán szintén körjárati jelleggel közlekedik. A 88-as busz csúcsidőszakban 20 percenként, a 172-es és a 172B járat közösen reggel 15, napközben és hétvégén 30, délután 20 percenként, a 173-as busz reggel szintén 15, napközben és hétvégén 30, délután 20 percenként indul, míg a 272-es busz csak csúcsidőszakban reggel 15, délután 20 percenként közlekedik. A 40-es járatot megosztják: napközben kb. 6 és 20 óra között csúcsidőszakban 15, egyéb időszakban 30 percenként 40B jelzéssel a Bretzfeld utca felé közlekednek az autóbuszok. A 40-es és a 40B járat a jelenlegi 40-es busz megállási rendjéhez képest nem áll meg a Rupphegyi út és a Madárhegy megállóhelyen. Ezáltal a budapesti szakaszon ezek a járatok csak a Gazdagréti útnál és Kelenföld vasútállomás felé, a Sasadi útnál állnak meg. A két járat közös követési ideje a jelenlegi 40-es járatéhoz képest annyiban változik, hogy csúcsidőn kívül 10-20, délután 7-8 percenként indul. A 40E járat Budaörs felé és délután is közlekedik. A reggeli csúcsidőszakban 20, délután 30 percenként indul. A 188E járat a reggeli időszakban sűrűbben, 30 helyett 20 percenként jár. Ezzel a változással kapcsolatosan viszont (legfőképp Törökbálinton) csőstül jöttek a problémák. Nézzük őket sorjában: a legfőbb probléma az, hogy a Budapest és Törökbálint közötti autópályás kapcsolat gyakorlatilag 80%-ban megszűnt, hiszen a 272-es busz kizárólag munkanapokon a reggeli és délutáni csúcsidőben közlekedik. Ez nemcsak az autópályás kapcsolat elvesztése miatt probléma, hanem azért is, mert így Törökbálint egyes területei felé (posta, Harangláb, CBA, orvosi rendelő) szintén elveszett a kapcsolat. Ehelyett egy roppant rossz megoldás született: a 172-es és az új 173-as járatok kétirányú körjáratként közlekednek, a 88-as pedig egyirányú körjáratként közlekedik.
Erre a problémára lenne egy javaslatom: a 88-as járat változatlanul közlekedne tovább. A 172-173-as járatpár esetében utasszámlálást kéne végezni, melynek eredményeképpen el lehetne dönteni, hogy a 172-est vagy 173-ast közlekedtessék a jelenlegi járatsűrűséggel változatlan útvonalon. Az ebből fennmaradó buszokból lehetne teljes üzemidőssé alakítani a 272-es járatot. A járat Törökbálint felől változatlanul Kelenföld vasútállomásig vagy pedig meghosszabbítva a Móricz Zsigmond körtérig mehetne (ezt társadalmi egyeztetésre lehetne bocsájtani). A járatsűrűség annyiban változna, hogy a buszok hétköznap reggel és délután 20 helyett 12-15 percenként közlekednének, csúcsidőn kívül és hétvégén pedig a járatok 20 percenként követnék egymást.
Nagyjából ennyit érdemes tudni a budaörsi és törökbálinti hálózatmódosításról, és a problémákról!