A budapesti közlekedésről a mindennapokban

Az óbudai villamosközlekedés és a gyorsvillamos története + a jelenlegi buszhálózat problémái

2018. május 26. - Farkas Bence Máté

Hol járt az 5-ös vagy éppen a 11-es villamos? Miért pont a 33-as lett a Sztálin hídon közlekedő villamos? Mikor lett ún. "falusi vicinális" a 17-es villamos? Hogyan fejlődött az 1-es villamos 1984-től napjainkig? Mik a jelenleg óbudai buszhálózat problémái, és mi lehetne a megoldás? Most kiderül! Először vegyük sorra az óbudai villamosközlekedés történetét időrendi sorrendben, ezután pedig vessünk egy röpke pillantást a jelenlegi buszhálózat legfőbb problémáira.

Történetileg az első egy "újjászületett" óbudai villamos volt, a 11-es villamos: a járgányok 1950. június 7-én indultak a Margit híd, budai hídfőtől a Nagyszombat utcán, a Korvin Ottó (ma Pacsirtamező) utcán és a Flórián téren át az Óbuda, forgalmi telephez (a mai Bécsi út/Vörösvári úti csomópont). Eme járatnak éjszakai párja is közlekedett szintén 11-es jelzéssel a Margit híd és a Bécsi út között. Ennek a járatnak 1981. január 18-án az 1-es villamos építési munkálatai vetettek véget.

A sorban a második egy vadonatúj villamos, mégpedig az 1-es villamos elődjeként számontartott 33-as villamos. No de miért pont 33-as? A válasz roppant egyszerű, és logikus, ugyanis eme járat az 1917-es októberi orosz forradalom 33. évfordulója alkalmából a 33-as jelzést kapta meg. Egyébként a járat 1950. november 7-én indult az Óbuda, forgalmi telep végállomástól a frissen felavatott Sztálin (ma Árpád) hídon és a Váci úton át a Marx (ma Nyugati) térre. A járat 1954. július 12-én betétjáratot is kapott 33A jelzéssel az Óbuda, forgalmi telep és a Váci út közötti szakaszon. 1955. május 23-án útvonala rövidült: a kocsik a Váci út felől csak a Sztálin híd, budai hídfőjéig (azaz a mai Szentlélek térig) közlekedtek. Ezt az állapotot azonban túl sokáig nem tudták fenntartani, ugyanis másnaptól az utasok kérésére ez a járat is (az alapjárattal együtt) az Óbuda, forgalmi telepig döcögött. A betétjárat 1979. május 30-ig, az alapjárat pedig 1981. január 19-ig (vagyis nagyjából addig, amíg a 11-es) döcögött. A 11-eshez hasonlóan ennek a járatnak a vesztét is az 1-es villamos kiépítése és az Árpád híd felújítása okozta. A villamos pótlására 1984. novemberéig (azaz az 1-es villamos átadásáig) 33V pótlóbuszok közlekedtek.

A harmadik járat egy egyvágányú járat, mégpedig az 5-ös villamos. A szerelvények 1955. május 23-án indultak a Flórián tér és Filatorigát között. A villamos ezen nyomvonala egy érdekesség is volt egyben, ugyanis az Északi összekötő vasúti híd újjáépítésekor a villamosok mellett tehervonatok is használták a szakaszt. Ezek a tehervonatok a Filatorigát HÉV-pályaudvartól az 5-ös vonalán ás az Árpád hídon át jutottak el a vizafogó illetve a Nyugati pályaudvarig. 1958-ban a járat vonalát módosították és meghosszabbították a Hévízi úti lakótelepig, pontosan a Veder utcáig. 

Soron következő járat az "óbudai falusi vicinális", azaz a 17-es villamos. A 17-es villamosról sajnos az embereknek általában a szabálytalan beparkolás jut eszébe, ugyanis a 2000-es években ugrásszerűen szaporodott meg a villamos elé beparkolások száma (már-már óbudai sport lett belőle). Ez sajnos teljes mértékben felborította a vonal működését, mely abban nyilvánult meg, hogy a - hétköznap is - 15 percenként közlekedő tujákból 3-4 összegyűlt a Bécsi úton a Nagyszombat utca és a Kolosy tér között. A járat 1958. május 19-én indult a Déli pályaudvar és az Óbuda kocsiszín között, a Vörösvári út – Korvin Ottó utca – Nagyszombat utca – Bécsi út – Frankel Leó út – Török utca – Mártírok útja – Krisztina körút útvonalon. 1959. január 19-én útvonalát a János kórházig meghosszabbították. 1962. augusztus 21-től az 1961-ben megszüntetett 7-es villamos útvonalán közlekedett tovább, a Margit híd és a Margit kórház között. A Nagyszombat utcai 11-es villamos megszűnésével, 1981. január 19-én a Bécsi útig hosszabbították. 1987. október 27-én új megállóhelyet kapott a Bécsi út felé Perényi út néven. A járatot a budai fonódó villamoshálózat építése miatt 2014. április 13-án szüntették meg. Az akkori tervek szerint a 17-es villamost a 61-es váltottta volna ki, a vonalon ezen a napon a járgányok fekete viszonylatszámokkal futottak, emellett pedig a 1330-as psz-ú KCSV7-es járgányt még fel is díszítették. 17-es_1344.JPG

A sorban a hatodik, és egyben utolsó villamosjárat tulajdonképpen a régi óbudai villamoshálózat megcsonkításának felelőse: az 1-es villamos. A jelenlegi 1-es villamos kiépítése 1982-ben kezdődött a Bécsi út és a Lehel utca között, az első tuja pedig 1984 novemberében gördült itt végig. A vonalra vadonatúj csehszlovák CKD-TATRA T5C5-ös motorkocsik érkeztek Prágából. Ezek a kocsik eleinte iker összeállításban, de 1985 nyarától - az óriási utasforgalom miatt - már 3 kocsis kivitelben jártak itt. A vonal a Hungária-körgyűrű fejlődésével párhuzamosan fejlődött: a tuják 1987 nyarára a Kacsóh Pongrác útig, 1990 nyarára a Thököly útig, 1993 őszére pedig a Kerepesi útig jártak. Ekkor a Népliget és az Erzsébet királyné útja között járó 55-ös buszt megszüntették. A vonal 1995-től a Salgótarjáni utcáig, 2000-től pedig a Közvágóhídig húzódott. Már ekkor tervezték az 1-es villamos továbbhosszabbítását a Lágymányosi hídon át Budára. Ezek a tervek 2015-re valósultak meg, ugyanis 2015. március 20-án 12:00-kor indult el az első, menetrend szerinti villamos az Etele út/Fehérvári úti ideiglenes végállomásról Pest irányába. No de ez a végpont miért ideiglenes? Hát azért mert már ekkor tervezték, hogy a villamos innen még tovább, mégpedig az Etele úton át az Etele térig fog menni. Ez pedig jelenleg már a kivitelezési fázisban tart, ugyanis 2017. november 13-án megkezdődtek a túrások-fúrások, melyek 2019. I. negyedévéig tartanak majd.

Aki ennél többre kíváncsi az óbudai villamoshálózat történetével kapcsolatban, annak szívből ajánlom a "Villamosok Óbudán" című fotókiállítást, amely június 25-ig megtekinthető az óbudai Platán Könyvtárban az Arató Emil tér 1. szám alatt!!

Ennyit a múltból, ugorjunk a jelenbe!

Az 1-es villamos építésével az óbudai villamoshálózatot igencsak megcsonkították, ami azt jelenti, hogy az egykori vonalak közül már csak a Bécsi úton és a Vörösvári úton (1-es, budai fonódó) lehet villamosozni, a többi helyen busz (vagy rosszabb esetben semmi sem) közlekedik. De sajnos mára már a buszhálózattal is komoly gondok vannak. Nézzük a három legfontosabbat.

Az első és legfontosabb a KÉSÉS, AZ UTASLEMARADÁS ILLETVE A SIETÉS. Ezek legfőképpen a 29-es járaton vannak jelen. A járatok késését leginkább a Hűvösvölgyi út és Pusztaszeri úti valamint Szépvölgyi úti dugók okozzák. De ha ez még nem lenne elég, a buszok nemcsak később, de több esetben 5-6 perccel előbb is el szoktak menni. Emellett pedig néhány sofőr a megállókban szokta felejteni utasait (aminek persze az utasok hangot is adnak).

A második probléma az EGYENETLEN KÖVETÉS. Ez azt jelenti, hogy a 9-109 közös szakaszon (Margit híd, budai hídfő - Bogdáni út) a buszok össze-vissza járnak (egyszerre 2 busz, aztán 15 percig semmi). Ennek eredménye, hogy az utasok 2 buszt késnek le egyszerre, ezt követően pedig 10-15 percig nem jön semmi. Erre egy megoldás lehet az, hogy a Bogdáni úti végállomásról 3-4 perces eltolással lehetne indítani a buszokat Kőbánya illetve a Batthyány tér felé. 

A harmadik probléma pedig a DUGÓ A PACSIRTAMEZŐ UTCÁBAN ÉS A LAJOS UTCÁBAN. Ennek elsődleges oka, hogy a Kolosy térnél a hegy felé kanyarók tulajdonképpen megakasztják a forgalmat gyakorlatilag a Flórián térig. De a legsajnálatosabb ebben az, hogy az autók mellet a buszok is ebben a dugóban araszolnak az Amfiteátrum és a Kolosy tér között. A probléma elsődleges megoldása a következő lehetne: a buszsáv meghosszabbítása a Pacsirtamező utca befelé vezető oldalán a Nagyszombat utcáig, innen pedig a 9-109-es buszokat a Margit híd felé át kéne vezetni a Nagyszombat utcán át a Bécsi út - Frankel Leó út útvonalra, így a buszok (és utasaik) tehermentesülnek a dugók és az ácsorgás alól a Nagyszombat utca és a Margit híd között. A buszok a Pacsirtamező utcáról jobbra kanyarodva külön sávból érnék el a Nagyszombat utcát, a Bécsi útra pedig szintén külön sávból, lámpára balra tudnának ki kanyarodni. A Margit hídnál már kicsit érdekesebb lenne a forgalmi rend: a buszok a 17-es villamoshoz hasonlóan a Török utcára kanyarodnának, majd a 9-es busz Margit körútnál a villamossínekről, külön lámpára balra nagy ívben rákanyarodna a sínekre, majd a villamosmegállóban állna meg. A 109-es már egy kicsit érdekesebben érné el a Batthyány teret: a buszok a Török utcából a Margit körútra egyenes hajtanának a Széll Kálmán tér felé, majd a Horvát utcánál a villamossínekről kanyarodnának balra, innen pedig a 11-es vonalán mennének a Batthyány tér felé. Ebben az esetben a buszok a Margit híd, budai hídfőnél a 960-as busz megállójában, a Horvát utcánál illetve a Fazekas utcánál pedig a 11-es megállójában állhatnak meg. A buszok az óbudai végállomás felé változatlanul járnának.

Gyakorlatilag nagy vonalakban ennyit az óbudai buszközlekedés problémáiról és a lehetséges megoldásokról!

Felhasznált képek forrásai:
www. villamosok.hu
www. google.com
www. wikipedia.org

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestikozlekedesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr6713977770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2018.05.27. 22:23:25

biztos érdekes a cikk, csak olvashatatlan, mert valamiért átlag három szóból kettő vastagbetűs...

lenörd hofstadter 2018.05.28. 08:13:09

Egy olyan országban szeretnél normális közlekedést, ahol a főpolgármester feleségének büntetése határozza meg, hogy a KRESZ szabályait újból át lehet hágni és a szabálytalanul közlekedők kerülnek államközpontilag engedélyezett elsőbbségbe?

laci_52 2018.05.28. 11:26:23

Kimaradt a 18-as és a 66-os villamos, valamint a Nagyszombat utcai végállomás története.

KissGecihuszár 2018.05.28. 12:17:09

A probléma tök egyszerűen megoldható lenne, melyről már én is értekeztem a BKK-val, azaz a Lajos u-t elfelejteni buszilag, tehát mindegyik viszonylat oda-vissza a Frankel Leofrászon, illa Bécsin járna, közösen megállózna a fonódó villingerekkel és természetesen autómentessé tenni a Bécsit a Szépvölgyitől az amfiteátrumig, oszt jónapot!
@laci_52: sőt kimaradt még a "legendás" piros 84-es buszviszonylat is, mely a Moszkva és Újpest, Szilágyi u. közt járt, átszelve Óbudát is. Milyen fasza is volt; átszállás nélkül, kalkulálható idő alatt el lehetett vele jutni Belbudáról Óbudára, a Vácira, Újpestre, ami ma már lehetetlen lenne a sok, még szarni is kocsival járó "kedves" vízfejbeli, ill agglomerációs véglény miatt... De szépek is voltak azok az idők ('70-es, '80-as évek), amikor a vízfejbeli közlekedés több ,m int 80%-át atömköz eszközökkel bonyolítottuk! Ma ez a szám épphogy eléri az 50%-ot...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2018.07.01. 09:38:15

Nem tudom, feltűnt-e, de a Lajosban szerintem immár több, mint egy éve a külső sáv kanyarodik a hegyre, a belsőben meg megy mindenki délre. Tök jól járható.