A budapesti közlekedésről a mindennapokban

Villamoshálózat-fejlesztési tervezet-csomag 1. rész: a ferencvárosi és a dél-pesti átalakítások

2018. június 12. - Farkas Bence Máté

Hogyan lehetne átalakítani Budapest villamoshálózatát? Most kiderül! Érkezzék egy több részből álló tervezet csomag, melynek 1. részében a ferencvárosi és a dél-pesti lehetőségeket tekintjük át. A tervezet ezekben a térségekben érinti mind a vonalhálózat, mind pedig a típusok átszervezési lehetőségeit. Először nézzük a vonalhálózat átalakítási lehetőségeit!

Első lépésként lehetne átszervezni a 2-es villamos közlekedését. A járat több ponton változna: egyrészt a 2-es villamosok a Jászai Mari tértől a Haller utca / Soroksári útig a jelenlegi nyomvonalon, onnan pedig a 24-es valamint az 51-es villamosok vonalán a Nagysándor József utcáig közlekednének. A járat jelenlegi vonalán (Jászai Mari tér - Közvágóhíd H) pedig indulna egy betétjárat 2A jelzéssel. A 2-2A járatok a közös szakaszon (Jászai - Haller / Soroksári) csúcsidőben 4, azon kívül 5, hétvégén pedig 7-8 percenként járnának. A járat megállási rendjében is lehetne módosítani, mégpedig úgy, hogy a járat a Gubacsi út menti kis forgalmú Magyar Aszfalt és Timót utca megállókban nem állna meg. A Haller utca és a Mester utca térségéből a Közvágóhíd átszállásmentes elérése érdekében a ferencvárosi szakaszon szintén lehetne egy betétjárat 2Y jelzéssel a Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robot Emlékhely és a Közvágóhíd H között nagyjából a jelenlegi kocsiszíni menetek útvonalán (Könyves Kálmán körút - Mester utca - Haller utca - Soroksári út). Ez a betétjárat teljes üzemidőben minden nap 12-15 percenként járna.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Tram_car_%281359%29_Budapest.jpg

Másodsorban át lehet szervezni a 24-es villamos közlekedését is. Ez a járat két részre szakadna: az alap 24-es járat a Keleti pályaudvar M-től a Közvágóhíd H helyett a Mester utcán át a Mester utca / Ferenc körútig járna, nagyjából úgy, ahogy a jelenlegi 24G járat. Ez a járat hétköznap a csúcsidőben 5 percenként, egyéb időszakokban pedig 8-10 percenként járna. Az alapjárat mellett indulna egy betétjárat 24A jelzéssel a jelenlegi 51A vonalán a Mester utca / Ferenc körút és a Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robot Eh. között. A 24-24A járat közlekedése kapcsán egy elég érdekes helyzet állna elő: az alap 24-es villamos reggel 8:30-tól este 21:45-ig közlekedik, reggel 8:30 előtt és este 21:45 után pedig lenne 24A a Málenkij Robot Eh.-ig. Ez a járat a 2Y-al összehangoltan kb. 6-7 percenként indulna.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/24-es_villamos_(1589).jpg

A járatok átszervezéséhez a típusok átszervezése is dukál (ehhez a Fradiban és a Szávában kéne variálni): a 2-2A-2Y járatcsaládra a 30 KCSV-ből 27-et lehetne kiadni a Fradiból (9 szerelvény jut mind 3 vonalra), a 24-24A vonalon viszont már nem ily egyszerű a helyzet, ugyanis - mint ahogy a járatok átszervezésénél szerepel -  a 24-24A járatpár úgy közlekedne, mint a jelenlegi 51-51A páros, vagyis a villamos üzemkezdettől valameddig 51A-ként közlekedik, viszont egy pillanatban a Mester utca / Ferenc körútnál 51A-ról 51-re vált. Ebben az esetben tehát a 24-24A járműkiadása a jelenlegihez (10 db) képest lefeleződne, vagyis a vonal egy részét a Fradiból (ezek ingáznának üzemkezdettől kb. 8:30-ig, illetve 21:30-tól üzemzárásig 24A-ként a Málenkij Robot Eh-ig), a másik részét pedig a Szávából adnák forgalomba a Határ út - Gubacsi út - Mester utca útvonalon.

Akinek ez nem volna elég, ugyanezen tervezetnek a térképes verziója (megállóhelyekkel és útvonalakkal) ezen a linken elérhető.

Hamarosan érkezik a csomag többi része is!

Kövesse Facebook-oldalunkat, hogy minnél hamarabb értesüljön a hasonló tartalmakról!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestikozlekedesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr2814034246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2018.06.13. 09:01:28

Kicsit beteg koncepció. De biztos akciós volt a Google térkép, aztán lehetett rá skiccelgetni...

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.06.13. 16:27:18

OK, meg lehet csinálni, de mi az értelme?

tena_lady 2018.06.13. 19:19:40

Annak több értelme lenne, ha megszűnne a csepeli HÉV és azon a nyomvonalon menne ki Csepelre a 2-es és a 24-es villamos. Akár még meg is lehetne az egészet hosszabbítani a csepeli temetőig. A ráckevei HÉV-et pedig összekapcsolni a vasúttal - úgyis átvette a MÁV és a náluk szokásos elővárosi kocsikat akarnak használni a vonalakon - és bevezetni Ferencváros pályaudvarra, sőt onnan akár a Keletibe.
A jelenlegi HÉV vonalra a 2-es villamos a Boráros téren, a 24-es villamos meg a Haller utcánál csatlakozna. Szerintem ez logikus lenne, mert a csepeliek állandóan sírnak, hogy nekik kell a HÉV, mert ugye azzal 10 perc alatt beérnek a Boráros térre, csakhogy ott már át kell szállni. Ez a két villamosvonal megoldaná ezt a problémát. Illetve a HÉV vonalak gyakorlatilag elővárosi vasútvonalak, amik kimennek az agglomerációba, kivéve Csepelen. Az egy kerületi járat. Jobb lenne akkor már egy, illetve két olyan villamosvonal, ami kerületeken átível. Egy új megálló lehetne ott, ahol majd az új Duna híd megépül, a Csepel-sziget északi részén, illetve a mostani Csepel HÉV állomástól délre 2-3 új, a temetőig. A ráckevei HÉV-nek pedig nyilvánvalóan át kéne építeni a megállóhelyét a Közvágóhídnál, ha a járat Ferencváros pályaudvarra futna be, de a sínek már ott vannak, azokat nem kell megépíteni. Csak ki kéne használni az adottságokat. Ha pedig Ferencváros pu. után tovább menne a Keletibe, akkor esetleg még 1-2 megállót ki lehetne alakítani például az Üllői útnál vagy a Népligetnél, Kőbányai útnál, stb. (Egyébként a Népligetnél egy megállóhely beleillene a Népliget fejlesztési tervébe.)
Akár a BKK vagy a MÁV is alkalmazhatna, ha már így kitaláltam és megosztottam tök ingyen. :P

Buchhalter 2018.06.13. 21:14:25

@tena_lady: veled értek egyet.A srác sületlenségeket hablatyol. Már annak is több értelme lenne ha a 2-est tovább vinnék a rakparton az Árpád hídig.