Villamoshálózat-fejlesztés 2. rész: az egykori 44-es és a 67-es villamos utolsó napjai illetve jövőbeni feltámasztásának lehetőségei

Aki annak idején utazott a Thököly úton vagy a Mexikói úton villamossal, az bizony jelenleg igencsak visszasírja ezeket a tujákat, mivel itt jelenleg millióféle buszjárat (vegyesen alapjárat és gyorsjárat) közlekedik, ezek viszont baromi zsúfoltan járnak (kivéve persze a 7E). Bár mostanság az az igazság, hogy a reggeli és délutáni csúcsban Én is egyre több 7E-t látok majdnem tele. Ezzel ellentétben a többi járaton viszont teltház van szinte egész nap. Ennek megoldására lehetne feltámasztani az egykori villamosjáratokat. Hogy hogyan? Most kiderül! Előbb viszont tekintsük át a járatok megszűnése előtti napokat illetve a járatok jövőbeni pótlását.

Mind a 44-est, mind pedig a 67-est az M2-es, K-Ny-i metró irtotta ki a Rákóczi útról, mivel a metró tervezői úgy gondolták, hogy a metró a gyorsaság miatt kiválhatja a Rákóczi úti tengely felszíni közlekedését, így a Thököly úti tengely felől érkezők a kényszerű átszállás ellenére is a metrót választják majd. A villamosokat  ennek szellemében szüntették meg. Az évek folyamán a villamosvonalak kihasználtsága drasztikusan csökkenni kezdett, a 7-es buszcsalád forgalma azonban ezzel arányosan ugrásszerű növekedésnek indult. Ez a 44-es villamosnak már szinte azonnal megadta a kegyelemdöfést, azonban a 67-es kihasználtsága is egyre jobban csökkent. 1988-tól már nem is osztottak be pótkocsikat a 67-es szerelvényeibe. Mivel a járat jelentősége csökkent, a pályára is egyre kevesebb gondot fordítottak, így mind a Thököly úton, mind pedig a Mexikói úton egymást érték a 20–25 km/h-s sebességkorlátozások.

Az utolsó 44-es villamos 1995. szentestéjén, az utolsó 67-es pedig 1997. március 11-én döcögött el a Thököly úton és a Mexikói úton. A Mexikói úti, tropa állapotú vágányokra hivatkozva 67V pótlóbuszt indítottak a Keleti pályaudvar és a Mézeskalács tér között, ezt viszont a 2008-as paraméterkönyv bevezetésével szüntették meg, helyette összevonták az 5-ös és a 25-ös járatokat, így indult el az "új" 5-ös Pasarét és Rákospalota között csuklós járgányokkal.

És most: következzék a tervezet. A 44-es és 67-es villamosok az egykori állapotok szerint a Keletitől közlekednének Zugló/Rákospalota felé. A 44-es villamos külső végállomása a Rákos-patak partján, a 67-esé pedig a MÁV-telepnél lehetne. A járatok a közös szakaszon (Zugló vasútállomás - Keleti) 4 percenként járnának, így kb. biztosítható a jelenlegi kapacitás a Thököly úton. Viszont az egyetlen kardinális kérdés az, hogy hogyan végállomásozzanak a tuják a Keletinél. Nos, erre lehet egy opciós megoldás egy olyan végállomás, mint a bécsi Schottentor villamos-végállomás, ahol a villamosok egymás alatt végállomásoznak. Ez a Keletiben is megoldható lenne az aluljáróban (persze egyszintes, kétvágányos hurokkal). A másik megoldás erre pedig az, hogy a villamosok a Keleti pályaudvar egykori parkolójába érkezzenek, és innen is induljanak.

Annak érdekében, hogy a Mexikói út és a Korong utca térségéből átszállás nélkül el lehessen érni Bosnyák téri piacot, a piac nyitvatartási idejében 67-es villamos mellett járhatna egy betétjárat 67A jelzéssel a MÁV-telep és a Rákos-patak között. Ez a járat 8 perces követéssel közlekedhetne.

A másik nagy kérdés az, hogy milyen járgányok járjanak itt. Ezzel kapcsolatban egy komplex megoldást lehetne véghez vinni: a Keleti pályaudvarnál a 24-es villamos végállomásának egyik vágányát össze lehetne kötni a tervezett föld alá süllyesztett végállomással, és így kapcsolat nyílhat a Thököly út és a Baross kocsiszín között. Így a 44-re és a 67-re lehetne a Barossból adni iker Tatra-t, a betétjáratra (67A) pedig Zuglóból fel lehetne szabadítani néhány TeWe-t (kb. 7-8 db-ot), Így ugyanis a betétjáratok egyeneságon jutnak be a kocsiszínbe.

Kövesd Facebook-oldalunkat, hogy minnél hamarabb értesülj a legfrissebb tartalmakról!