Az IK280T GVM trolik története + utazás 280T-vel

A jármű az IK280-as autóbusz alapján készült. A karosszériákat az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár készítette, elektromos berendezéseit különféle cégek tervezték. Kezdetben még a selejtezett ZiU-trolik elektronikáját használták fel, később a legtöbb új troli a GVM által kifejlesztett berendezéssel készült.

Az első példány 1976-ban még  ZiU-5-ösök berendezéseivel jelent meg Budapest utcáin, melyet 1976. január 2-án vettek állományban 100-as pályaszámmal. A prototípus után 1976-ban és '78-ban további 78 db-ot vásárolt a BKV, melyek a 101-178 pályaszámokat kapták. Azonban kísérleti célzattal 5 járművet (101, 102, 104, 120, 155) némileg átalakítottak. A beszerelt alkatrészeket a tesztek végeztével ki is szedték a járművekből. 1987-ben hét, '88-89-ben pedig 76 db GVM-troli került Budapestre, melyek a 201-282 pályaszámokat kapták. Hét darab harmonikaajtókkal, a többi bolygóajtókkal érkezett, de a harmonikaajtósokat (2 kivételével: 202, 205) később bolygóajtóssá alakították.

A trolik először 75-ös vonalon jártak, majd megjelentek az újonnan létesített, zuglói 80-as és 81-es vonalakon illetve a ZiU-kal vegyesüzemben jártak a 79-es vonalon is.

Sajnálatos, hogy mára ebből a típusból csupán 44 darab maradt a pesti hálózaton. Éppen ezért úgy döntöttünk készítünk két kis összeállítást erről a típusról. A videóban a 72-es, valamint a 83-as vonalakon utaztunk!

Kövessetek minket a Facebookon illetve iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra