A budapesti közlekedésről a mindennapokba

Nagykörúti pótlások, felújítások + egyéb problémák, műszaki okok miatti leállások

2018. március 22. 21:00 - Farkas Bence Máté

Szoktál járni a Nagykörúton? Villamossal szoktál járni a Nagykörúton? Ha igen, akkor biztosan megtapasztaltad már azt, hogy a nagykörúti villamospálya állapota néhol borzalmas állapotban van, ennek következtében néhol a villamosok már csak 5, 10 vagy 15 km/h-s sebességgel döcögnek. Ezen probléma megoldására tűzoltás jelleggel karbantartási munkálatokat végeznek kéthetente hétfőn éjszaka éjfél és hajnali 4 óra, de sajnos rosszul, ezért néha (vagyis már sajnos egyre többször) hétvégén is karbantartást végeznek ún. hétvégi vágányzár mellett. Ez azt jelenti röviden lefordítva, hogy a Combinók helyett szakaszosan vagy a teljes vonalon (Széll Kálmán tér - Dél-Buda) kizárólag villamospótló autóbusszal lehet utazni. Fontos megjegyezni azonban, hogy a nagykörúti villamosvonal Európa legforgalmasabb villamosvonala, mely azt jelenti, hogy más európai városban ilyen utasforgalomnál már föld alatt metrót építenek. De Mi itthon csak felszíni metrót (azaz villamost) vagyunk képesek építeni. Mert hát miért is kéne napi 500000 utasra metrót építeni? Illetve van még egy fontos dolog, mégpedig az, hogy a Combinók (pontosan csak a 6-os villamos) egész nap 0-24-es üzemben jár, ezért még inkább nagyobb terhelésnek vannak kitéve a vágányok, no meg azt se felejtsük el ugye, hogy a villamosok a csúcsidőszakban gyakorlatilag percenként, de azon kívül is max. 5 percenként járnak, így ez is lehet oka a sínek borzalmas állapotának. Tekintsük hát át a körúti villamosok eddigi pótlásait, felújításait 2006-tól napjainkig! De előtte jöjjenek a jelenlegi problémák!

Még régebben jelent meg egy cikk, miszerint a József körúton lakók egy része panaszkodott, hogy hangosan csattog az éjszakai 6-os villamos, ezért a Rákóczi tér M és a Harminckettesek tere közti szakaszon sebességkorlátozást vezettek be (10 km/h-val megy itt a villamos). Ezután kezdték bombázni a Budapesti Közlekedési Központot azzal, hogy kéne itt csinálni valamit, de sürgősen. Ugyan dolgoznak, csak sajnos nem itt!

De nemcsak a hangos villamos okoz itt bosszúságot, hanem a síntörés illetve nyáron a felpúposodás. És természetesen mindezek mikor máskor, mint a reggeli vagy a délutáni csúcsidőszakban történnek. Jó, persze nem tudunk szólni a sínnek, hogy ne most törj el vagy púposodj fel, mert most csúcsidő van, ez természetes!:) Fontos megjegyezni, hogy egy ilyen műszaki ok nemcsak a Nagykörúton közlekedő, hanem a környéken közlekedő embereknek is nagy bosszúságot okozhat, hiszen ugyebár a villamosokat valamivel pótolni kell, ehhez pedig a buszokat a környező vonalakról szedik. Ebből adódik az, hogy ha pl. a villamos a Blaha Lujza tértől északra (mondjuk a Jászai Mari térig) leáll, és pótolni kell, akkor megeshet (és legtöbbször meg is esik), hogy Te utazol a zsúfolásig tömött buszon a Rákóczi úton, majd egyszer csak a Blahán azt mondják, hogy "Végállomás, szíveskedjenek leszállni, mert a jármű kiáll a forgalomból". Na ilyenkor aztán van szidalmazás bőségesen az utasok részéről, hogy miért pont ezt kellett kiszedni. Na de gondolkodjunk egy kicsit a körúton álldogáló emberek fejével is: nyilvánvalóan ha Te a körúton várod a pótlóbuszt, akkor Te szeretnéd, hogy a pótlóbusz mielőbb tiszteletét tegye a megállóba, és elszállítson Téged, és pár száz utastársadat a kieső szakasz végéig, hogy aztán ott újra villamosra szállhassatok.

Na de térjünk vissza a felújításokhoz, pótlásokhoz: a Combino villamosok forgalomba állítása (azaz pontosan 2007 nyara) óta megszaporodtak a nagykörúti pályafelújítások. Nézzük a fontosabbakat (mert már annyi volt, hogy pontosan az összesre már Én sem emlékszem)! Fontos, hogy ezeken kívül még néhány kisebb hétvégi karbantartás volt, de itt csak a jelentősebb korlátozások kerülnek említésre!

Repüljünk vissza az időben egészen  2006-ig (amikor érkeztek a Combinok vadiújan): legelőször még ekkor nyúltak a körúti infrastruktúrához, mert egyrészt az új villamosokhoz ugye új, modern, magasított peronú megállók is dukálnak, másrészt ki kellett cserélni a felsővezeték-hálózatot is. Viszont az új villamosokkal kapcsolatosan voltak egyéb gubancok: a legjelentősebb ezek közül mindenesetre az, hogy a villamosok légkondi nélkül érkeztek, ezért a szakértők megállapították, hogy nem hogy embert, de élőállatot sem lehetett volna szállítani a járgányokon, hiszen olyan bődületesen meleg volt a Combinókban. Ezért bő fél év után lett a villamosokba légkondi. Az infrastruktúra modernizálásával párhuzamosan átépítések zajlottak Budán a Móricz Zsigmond körtéren: részben a 4-es metró építéséhez kapcsolódva, részben pedig a Combinok miatt átépítették a körtéri 6-os villamos-végállomást. Kicsivel később, amikor a Combinok már vígan rohangáltak a körúton, sajnálatos eset történt, ugyanis a Margit hídon lévő oszlopok közül kettő nem bírta a Combinók súlyát, ezért ezek egyszerűen kidőltek.Ennek következtében a villamosok helyett a Jászai Mari tértől a Moszkva (tudom, most már Széll Kálmán) térig újra pótlóbuszokra kényszerültek az utazók. Közben néha-néha egy-egy esti vágányzár keretében erősítgették a felsővezetéket, mert elsőre ez sem sikerült normálisan, illetve ezek mellett volt még egy-két kisebb karbantartás is!

Ugorjuk előre az időben: 2009. augusztus 21-én járunk, amikor is következett az újabb körúti pótlózás, ugyanis elkezdték egy fontos (és hosszú) budapesti beruházást, amely nem más, mint a Margit híd felújítása. Hiába a felújítás, de mivel hogy Európa legforgalmasabb vonaláról beszélünk, ezért a villamost nem lehetett leállítani, így érdekesen oldották meg a BKV-járatok közlekedését a felújítás alatt: ez az érdekes megoldás a ún. repülősínpár volt. Ezen a sínpáron nemcsak a BKV-járatai (4-6-os villamos és 91-es busz), hanem a gépkocsik is közlekedhettek, igaz, hogy csak 10 km/h-s sebességkorlátozással. Ezt a sínpárt előbb a északi oldalon építették ki, majd a felújítás előrehaladtával áthelyezték a déli oldalra. Amíg a repülősíneket előkészítették (illetve áthelyezték), addig a villamosok Dél-Buda felől csak a Jászai Mari térig illetve az Oktogon M-ig közlekedtek. Végül az átépített Margit hidat 2012. december 20-án adták át a személy- valamint a közösségi közlekedési forgalom részére.

Az újabb jelentős körúti pótlásra viszonylag sokáig, mégpedig 2015. március 23-ig kellett várnunk, ugyanis ekkor  összehangolt felújítási illetve építési munkák kezdődtek, melyek két hónapig (pontosan május 24-ig) tartottak a Nagykörúton. A budai fonódó villamoshálózat építése, a Nagykörúti villamospálya Aradi utca és Tátra utca közötti szakaszának felújítása, továbbá a Margit híd garanciális javítási munkái miatt a villamosok ebben az időszakban ideiglenes forgalmi rend szerint jártak. Ez azt jelentette, hogy hétköznap és hétvégén napközben (hajnali 4 és éjfél között) a villamosok Dél-Buda felől az Oktogon M-ig közlekedtek, a pótlóbuszok viszont forgalomtechnikai okokból (ez egyszerűen azt jelentette, hogy a buszok nem tudtak megfordulni az Oktogonnál) a Széll Kálmán tér M-től az Oktogon M helyett meghosszabbítva a Király utcáig közlekedtek, így a villamos és a pótlóbusz közötti átszállás a legegyszerűbben a Király utcánál volt lehetséges.

2017. június 17-én (szombaton) 0:30 és 2017. június 27-én (kedden) 4:00 között Panel- és síncserét végeztek a villamospálya javítása érdekében a Goldmann György téren és az Irinyi József utcában a Karinthy Frigyes út és a Petőfi híd, budai hídfő között, ezért a 4-es és a 6-os villamosok módosított rend szerint jártak: a villamosok a Széll Kálmán tér M-től rövidített útvonalon a Corvin-negyed M-ig közlekedtek, onnan Dél-Buda felé pótlóbuszok közlekedtek. Azonban ez a forgalmi rend hétvégén a következőképpen változott meg: június 17-18-án a BKV Zrt. síncserét végzett a Ferenc körúton valamint az Erzsébet körúton, ezért a pótlóbuszok Dél-Buda felől a Nyugati pályaudvar M-ig, a villamosok a Széll Kálmán tér M-től pedig az Oktogon M-ig közlekedtek. A másik, június 24-25-i hétvégén pályakarbantartást végeztek a Szent István körúton és a Margit körúton, ezért a villamosok helyett a teljes vonalon pótlóbuszok közlekedtek, a 17-es fonódó villamos pedig rövidítve a Savoya Park és a Széll Kálmán tér M között közlekedett.

2017. április 8-án egy újabb két és fél hétig tartó körúti kényelmetlenség vette kezdetét: ekkor a pótlás oka pályafelújítás volt, melyet Pesten a Bérkocsis utca és a Népszínház utca, a Rákóczi út és a Dohány utca, valamint Budán a Karinthy Frigyes út és a Budafoki út közötti vonalszakaszokon végeztek. Ebben az időszakban a 4-es és a 6-os villamos két szakaszon, megosztva, a dél-budai végállomásoktól a Harminckettesek tere megállóig, a Széll Kálmán tér M végállomástól a Wesselényi utca/Erzsébet körút megállóhelyig 4-6 jelzéssel közlekedtek. A kimaradó szakaszon a 4-6 jelzésű pótlóbusz vitte az utasokat a Wesselényi utca/Erzsébet körút és a Pál utca (Corvin-negyed M) között. És elérkeztünk a jelenbe, ugyanis a legutóbbi pótlás nem oly rég (március 16-18-ig) volt. Ugyan "csak" egy hétvégés volt, de annál jelentősebb, ugyanis vágányjavítási munkálatokat végeztek a Margit körúton, a Margit hídon, a Ferenc körúton, a Petőfi hídon és az Újbuda-központ M végállomáson, de emellett teljes pályafelújítást végeztek a Mechwart ligetnél és a Mester utcánál. Ezen a hétvégén mind a 4-6, mind pedig a fonódó 17-es villamos módosított rend szerint járt: 2018. március 17-én és 18-án hajnali 4 óra és éjfél között a 4-es és a 6-os villamos rövidített útvonalon, a Corvin-negyed M és a Jászai Mari térig járt. A Széll Kálmán tér M és a Nyugati pályaudvar M, valamint a Corvin-negyed M és a Móricz Zsigmond körtér M, illetve a Corvin-negyed M és Újbuda-központ M között pótlóbusz közlekedett, a 17-es villamos a Savoya Parktól rövidített útvonalon a Széll Kálmán tér M megállóig járt. A Margit híd, budai hídfő H a 4-6-os pótlóbusszal volt megközelíthető, a Margit híd és a Bécsi út/Vörösvári út között pedig a 19-es vagy a 41-es villamossal lehetett utazni. Éjszaka pedig 0 óra és 4 óra között teljes nagykörúti vonalon pótlóbusz közlekedett 6-os jelzéssel a Széll Kálmán tér M és a Móricz Zsigmond körtér M között, a villamos útvonalát követve.

Tulajdonképpen a Combino villamosok érkezésétől, azaz 2007-től mostanáig ezek voltak a fontosabb, a Nagykörúti villamosok közlekedését érintő legfontosabb változások! Remélem már mihamarabb befejeződhetnek ezek a - semmit nem érő - karbantartások, foltozások, és végre eljön az idő, amikor egy normális, de ugyanakkor hosszú ideig tartó teljes felújításnak nézünk elébe!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestikozlekedesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr1513767574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása