A budapesti közlekedésről a mindennapokba

85 éves a budapesti trolibusz - az óbudai troli története + ünnepi emlékjárat

2018. december 20. 19:37 - Farkas Bence Máté

Most kiderül, miért pont Óbudán indult az első troli, miért ekkor, és természetesen az is kiderül, hogy hogyan indult, illetve hogyan szűnt meg.

1923-ban az akkor frissen megalapított BSzKRt öt villamosviszonylat létesítését tervezte Óbuda területén, többek között az Óbudai temetőhöz is. A Vörösvári út és az Óbudai temető közötti szakasz kiépítéséről szerződés is köttetett, azonban a cég ennek kivitelezését a magas költségek miatt éveken keresztül halogatni kényszerült. Ennek pótlására a Székesfővárosi Autóbuszüzem (SzAÜ) 1927. június 5-én elindította a 7-es jelzésű autóbuszjáratát.

A BSzKRt-ot azonban továbbra is szerződés kötötte az Óbudai temető villamossal történő kiszolgálásának megteremtéséről, így 1930-ban a villamosnál jóval olcsóbb közlekedési ágazat létesítését álmodta meg a cég: ekkor született meg az első budapesti trolibuszvonal terve. 1933 márciusában elfogadták a tervet, majd augusztusban megkezdődtek az építési munkálatok is. A 2,7 km hosszú vonal felavatására december 16-án került sor. Az óbudai troli – a buszjárat nyomán – a 7-es jelzést kapta. A két végállomásánál – a Vörösvári útnál és a temetőnél – egy-egy hurokforduló lett kialakítva. A vonal mentén nem alakítottak ki váltót, szakaszszigetelést, sőt külön járműtelepet sem építettek a kocsiknak: a vonalra vásárolt három trolibuszt (kettő Ganz-, és egy MÁVAG-típusú) az Óbuda villamoskocsiszínben tárolták. 1936-ban a viszonylat jelzése T-re módosult. 1941. szeptember 9. és október 9. között a járműveket jobb oldali közlekedésre alkalmassá alakították át, ekkor pótlóbuszok közlekedtek a vonalon. Az óbudai troli végét egy 1944. szeptember 21-én bekövetkezett légitámadás jelentette, amelyben jelentős károkat szenvedett a vonal nagy része. Ekkor ismét autóbuszüzemet vezettek be, ami egészen karácsonyig működött, végül ez is megszűnt.

Pontosan 85 évvel később - 2018. december 16-án - ugyan csak 1 napra, de visszatért a troli ide. A 85 éves évforduló alkalmából ugyanis ezen a napon emlékjárat közlekedett a Bécsi út/Vörösvári út és az óbudai garázs között, a Bécsi úti végállomáson pedig két nosztalgiajármű (GVM IK280T és ZIU9B) várta az érdeklődőket. Az emlékjárat 20 percenként indult a végállomásokról, minden érintett megállóban megállt, normál jeggyel lehetett rajta utazni. A járaton 1 trolibusz és 2 féle hibrid busz kőrözött. Mi a trolibuszból örökítettük meg az utazást! Köszönjük a szervezőknek és a lebonyolítóknak egyaránt!

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestikozlekedesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr9614503728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2018.12.22. 09:24:38

Csak egy megjegyzés: ugyan utasok nélkül, de az utóbbi években többször volt már ilyen menet, pl. itt egy dízelaggregátoros trolival: www.youtube.com/watch?v=TK744LKxDXg .
De Ganz-Solaris Trollino is tette már meg az utat akkus önjáró üzemben (valami 7 km, ami jóval több, mint az a 3,6, amit a troli elvileg tudna) .

Aron_son · https://busworldblog.com 2018.12.22. 18:33:54

Két korrekció:
1. A Bécsi út/Vörösvári úton 3 nosztalgia jármű volt kiállítva (Ik60T maradt ki).
2. Az N7-es járaton egy hibrid busz (Volvo 7705H), egy elektromos busz (Modulo C68e), és egy önjárásra képes trolibusz (SST12) közlekedett.

lászlóági 2018.12.30. 18:04:02

Meglepetés számomra! Mindig úgy tudtam, hogy “Sztálin elvtárs” 70. szuletésnapján 48-49-ben, már nen tudom mikor indult a 70-es troli.
süti beállítások módosítása