Hogyan lehetne fejleszteni a budapesti csáposbuszok hálózatát? A kérdésre válaszul 2 lehetséges fejlesztési, emellett plusz 1 átszervezési lehetőséget tekintünk át.
Elsőként meghosszabbítható a 72-es vonala: ez a 2017. nyarán történt hosszabbításhoz hasonló lenne, ami azt jelenti, hogy a csáposok a jelenlegi, Arany János utcai végponttól a 9-es busz vonalán a Kálvin tér M-ig, onnan pedig a 83-as troli vonalán az Orczy térig közlekedhetnek. Ezzel együttesen a 83-as troli megszűntethető lenne. A járműkiadás hétköznap 5 db Ikarus-GVM magaspadlósból és 5 db SST18-as csuklós Solarisból, hétvégén pedig 7 db csuklós SST-ből állna, így a járat hétköznap 6-7, hétvégén pedig 10 percenként járna.
A trolik a kiskörúti illetve a Bajcsy Zsilinszky úti szakaszokon kizárólag madzaggal tudnak közlekedni. A madzagot a Bajcsy-Zsilinszky úton a buszsáv fölé, az Astoriánál lévő csomópontban illetve a Kiskörúton a Dohány utca és a Kálvin tér között közvetlenül a villamos felsővezetéke mellé lehetne telepíteni (hasonlóan a szegedi Tisza Lajos körút belvárosi szakaszához), ezzel biztosítható lenne, hogy a trolik egyrészt mentesüljenek a Kiskörút dugóitól, másrészt pedig hogy az Astoria csomópontban mindkét irányban a villamosmegállóban állhassanak meg.
A 83-as troli esetleges megszűntetése esetén pedig a felhagyott szakaszt (ha szükséges) a meghosszabbított 72-es troli szolgálná ki a Mária utca - Kinizsi utca - Közraktár utca - Fővám tér - Vámház körút - Kálvin tér útvonalon. A trolik ezen a szakaszon (a Kálvin tér kivételével) a 83-as troli jelenlegi megállóiban, a Kálvin téren pedig a 9-es busz Óbuda irányú megállójában állhatnak meg.
A másik fejlesztési lehetőség a 74-es trolibusz Deák térig történő "megnyújtása": ez csupán annyit takar, hogy a trolik a Wesselényi utca végén nem balra, hanem jobbra, a Károly körút felé kanyarodnak, és azon végig haladva a Deák térig gurulnak, ahol a végállomást a 100E busz végállomásán, vagy pedig a 9-es busz Kőbánya irányú megállóhelyén lehetne kijelölni. A járműkiadás itt annyiban változna, hogy minden nap kizárólag szóló SST-k közlekednének a vonalon, az innen felszabaduló 412-es Ikarusok pedig a 70-es, 76-os valamint 78-as vonalak valamelyikére kerülhetnek át.
Mindezek mellett a jelenlegi 73-as trolit pedig nyugodtan meg lehetne szűntetni, mivel ezen a járaton az irreálisan ritka követés miatt (20 perc) senki nem utazik a Keleti és a Nyugati pályaudvarok között. Az innen kieső járgányokkal pedig sűríthető a 76-os troli.