A budapesti közlekedésről a mindennapokba

Buda hegymászó villamosa

2019. március 22. 21:16 - Farkas Bence Máté

Budapest legmeredekebb olyan villamosvonala, ahova nincs szükség fogaskerekekre. A János Kórháztól Farkasrétre utaztam. De előtte nézzük, hogyan született az 59-es villamos! img_20190317_093011.jpg

A vonal kezdetben a Krisztina tér és Farkasrét között mintegy 4 km hosszban közlekedett (a viszonylatszámozás 1910-es bevezetéskor ebből lett az 59-es). Ebben az időszakban bevetettek egy kis időszaki érdekességet a vonalon: ugyanis mindenszentekkor, és az ezt megelőző illetve ezt követő napokban a megnövekedett utasforgalmat úgy próbálták enyhíteni, hogy a kocsik mennyiségét az eredeti kocsiszám 3,5-szeresére emelték (számokban ez azt jelenti, hogy ilyenkor a vonalon 5 helyett 16 illetve 1921-ben már 19 kocsi közlekedett).

Azonban mivel az utasok nem voltak hajlandók "leszokni" az 59-es villamosról, ezért 1924-ben a vonalat a Farkasréti temető főbejáratánál kettévágták: az 59-es kocsijai ide érkeztek lentről, innen felfelé pedig egy csatlakozó ingajárat döcögött tovább. A vonal 1925-ben kétvágányú lett, ekkor a járatok a Déli pályaudvarig jártak egészen 1941-ig, amikor bevitték a járatot a Kalefra.

Budapest ostroma azonban az 59-es közlekedésébe is beleszólt: a járatokat 1944 novemberétől csak Déli pályaudvarig közlekedtették, majd a villamoshálózat teljes leállása előtt öt nappal a BSzKRT bejelentette, hogy újraindul a forgalom a Süveg utca és Farkasréti temető között.

A járat 2001-ben megkapta a BKV Plusz márkavédjegyes jelölést, ezzel együttesen itt (illetve a 61-esen) álltak először forgalomba a frissen korszerűsített Tatrak. A budai villamoshálózat 2007-es átalakítása óta az 59-es a János Kórházig közlekedik, a Széll Kálmán térig közlekedő menetek pedig ettől kezdve 59A jelzéssel közlekednek. Ezek mellett a szolgáltatás színvonalát is először az 59-es villamoson javították: 2009 óta amennyiben nem áll fenn utascsere igénye, a villamos nem áll meg a megállóban, 2013 óta pedig a villamosokon lehet kerékpárt szállítani. 

Ezek után érkezzen két videó: az elsőn a hegyet mászunk a vonalon, a másodikon pedig többek között érdekesség is feltűnik a János Kórháznál. 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestikozlekedesrol.blog.hu/api/trackback/id/tr5914679440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2019.03.23. 20:02:02

A márkavédjegyesítés időben megelőzte a K (korszerűsített) kocsik megjelenését, az első m.védjegyes kocsik, csak külső-belső arculatjavítást kaptak.

laci_52 2019.03.23. 23:11:51

Az egykori 58-as zugligeti járat pályája még meredekebb volt...

lobster thermidor 2019.03.24. 07:47:14

@laci_52:
Annyira, hogy egy kocsi ott is rekedt a Libegő zugligeti végállomàsánál levő kemping bejáratánál. :)

lobster thermidor 2019.03.24. 14:35:20

@Reisezugwagen:
Rég jártam arra, nem emlékszem pontosan. Ezért simán lehet, hogy két kocsi parkol a kemping bejáratánál.

Vaves 2019.03.25. 00:37:03

@lobster thermidor: az az egy inkább kettő: https://www.google.hu/maps/@47.5163385,18.9743118,3a,49.4y,227.18h,89.3t/data=!3m5!1e1!3m3!1sBQ-gwtdFxymN7T91ZBcHVQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DBQ-gwtdFxymN7T91ZBcHVQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D310.79874%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100?hl=hu

Reisezugwagen 2019.04.06. 04:26:46

@lobster thermidor: Akkor épp ideje arra menned, mert valami csodás megújúlásban lesz részed: - Szinte a pusztulásnak ítélt romjaiból feltámasztották az egykori zúgligeti lóvasút végállomását.
süti beállítások módosítása