2020. május 23-án megkezdődött a pesti fonódó villamoshálózat építése! Én múlt hét szombaton (június 20-án) a 24-es villamossal döcögtem el az építkezéshez. Mit is jelent a pesti fonódó? Miért van erre szükség? Milyen lesz a környék villamosközlekedése a jövőben?
A pesti fonódó villamoshálózat lényege, hogy részben biztosítsa a belső kerületekből kiszorított, és ezáltal szétszabdalt villamoshálózat városközponti részének jobb átjárhatóságát, részben pedig tehermenesítse a metróvonalak belső szakaszait. A villamoshálózat több lépcsőben valósulna meg, egyenlőre azonban csak az első ütem látszik megvalósulni. Ennek keretében Ferencvárosban, a Haller utca és a Soroksári út csomópontjában egy, 1973-ban elbontott deltavágányt építenek vissza, mely a Keleti pályaudvar felől érkező villamos Jászai Mari tér felé történő továbbvezetését teszi lehetővé. Ezt várhatóan ki is fogják használni, ugyanis az M3-as metró középső (Nagyvárad tér - Lehel tér) szakaszának lezárásakor egy új villamosjárat elindításával ezen a deltavágányon át tehermenesítik majd a metrópótló buszokat.
Ez a járat várhatóan a Keleti pályaudvartól a Haller/Soroksári sarokig a 24-es, onnan pedig Jászai Mari térig a 2-es vonalán fog közlekedni. Az útvonalon kívül egyebet azonban még nem tudni erről a járatról.
Ezen a járaton kívül azonban a deltát kihasználva a Pesterzsébet felől érkező 51-est is meg lehet nyújtani a belváros felé: ez a járat a Haller utca/Mester utcától a 24-esen, majd az új deltán át színtén a Jászai Mari térig futhatna, a Mester utcai, kimaradó szakaszt pedig az 51A szolgálhatná ki, mely minden nap, teljes üzemidőben, változatlan útvonalon (Mester utca/Ferenc körút - Ferencváros vasútáll.) átlagosan 7-10 percenként indulhatna.
A vágányépítés miatt a 24-esnek a Haller utca és a Vaskapu utca csomópontjában egy ideiglenes végállomást alakítottak ki, a villamosok a Keletitől csak eddig a végállomásig közlekednek. A Közvágóhíd felé a Soroksári úti autóbuszokkal lehet utazni.
Emellett a 24-esre jónéhány újdonság is beköszöntött: az egyik újdonság nem is igazán újdonság, ez csupán annyi változás, hogy a vonalon megszűnt a teljeskörű hannoveri-uralom (hétköznapra maradtak ugyan, hétvégén azonban március 28-tól KCSV-k váltották a hannoveriket).
A másik újdonság kicsit nagyobb, ugyanis hosszú idő után végre új alapokra helyezték az Orczy tér környéki, rettenetes állapotú villamospályát, ezáltal teljes mértékben kiírtották innen az 5-10 km/h-s lassújelek sűrű erdejét.
Most pedig következzék a nap élménybeszámolója. A vonalon lévő járgányokon a FUTÁR mellett a papíralapú tájékoztató anyagok is kielégítő tájékoztatást adnak az utasokanak.
A Keletitől elindulva végigdöcögtem a - fentebb már említett - Fiumei úti szakaszon, majd kb. 15 perc múlva értem az ideiglenes végállomásra. A végállomáson a villamosok kúszóváltón fordulnak. Az eltévedt utasokat a csomópontban kihelyezett böhöm méretű tájékoztató oszlopok segítik. Emellett a 24-es eredeti szigetperonján egy óriási árok tátong.
Most pedig következzék a villamosozás videós változata.
A bejárás azonban a II. résszel folytatódik, a jövő héten ugyanis a 2-es villamos ideiglenes végállomását fogom bemutatni.